porno indir , adana escort , adana escort , porno izle , mersin escort , escort adana , adult forum , istanbul escort , hatay escort , beylikdüzü escort , bodrum escort , eskisehir escort , türk porno ,

izmir escort bursa escort izmir bayan escort istanbul escort antalya escort izmir escort bayan izmir escort bursa escort bursa escort kızlar istanbul escort bayan gaziantep escort istanbul escort istanbul escort kızlar

کانون های تربیتی کجاست؟

کانون های تربیتی کجاست؟

جواب:
خانواده، مدرسه و مسجد.

حنفا:ترتیب اهمیت این سه نیز به ترتیب بیانی که گفته شد است.
اول خانواده و بعد مدرسه و بعد مسجد. خانواده به عنوان متولی تربیت است، مدرسه به عنوان مکانی که بیشترین و مفیدترین ساعات عمر یک کودک و نوجوان در آن می گذرد و مسجد دیده بانی است با ظرفیت بالا برای کمک به پیشبرد اهداف تربیتی.

اگر توانستیم مدلی تربیتی طراحی کنیم که به هر یک از این سه به اندازه نقشش جایگاه بدهد (البته متناسب با نیازهای روز) آنگاه احتمالا مدل خوبی ارائه دادیم.

نکته مهم و قابل ذکر اینکه هیچ نهاد، مجموعه، کانون و… دیگری هم حق ندارد ذره ای به تعریف فرایندهای تربیتی نوجوانان و کودکان بیندیشد. مثل شهرداری
اگر این سه کارشان را خوب انجام دهند هیچ نیازی به سایر مجموعه ها نیست.

با تقریب خوبی می توان گفت که عمده ی این سه کانون تربیتی در انجام مأموریت هایشان ضعف دارند.
در خانواده گاها پدر و مادر هنوز معنای تربیت را نفهمیدند و نمی دانند با این موجودی که زاییدند یک سری مسئولیتها و حقوق بر گردنشان آمده است. و بر فرض اینها را بدانند، چگونه کسی که خود تربیت صحیحی ندارد می تواند فرزندش را درست تربیت کند؟

در مدارس نیز که وزارت «آموزش و پروش» تبدیل شده است به وزارت «و»! چون از «آموزش و پرورش» فقط آن «و» وسط باقی مانده. هیچ راهکار تربیتی ای در سندهای تربیتی آموزش و پرورش (اگر چنین سندهایی وجود داشته باشد!) وجود ندارد، چون اگر وجود داشت بخشنامه ای چیزی از آن دیده می شد.
اما مسجد….
هر چند در این زمینه ضعفهای زیادی به چشم می آید ولی همین که مجموعه ای مثل سپاه که مسئول پاسداری از تمامی شئونات انقلاب است متوجه شد که باید بیاید در مسجد قسمتی از بحثهای تربیتی را بر عهده بگیرد این خودش خیلی ارزشمند است. و میشود آینده ی روشنی را برای مجموعه صالحین متصور شد، با همه ضعفهایش.
چرا که اصولی دارد قدم بر می دارد. و در اصولی بودنش همین بس که در مدتی کوتاه توانسته مجموعه های موفق تربیتی را شناسایی کند. مجموعه هایی مثل کادر سابق مدارس امام صادق علیه السلام (زیر نظر دانشگاه امام صادق و مرحوم مهدوی کنی) که مدلهای موفق کار تربیتی در مدارس و ارتباط بین مدرسه و مسجد را ارائه داده اند .

همه ی اینها به کنار.
مجموعه صالحین می بایست غیر از وظیفه تربیتی خود در مسجد کار دیگری را نیز بر عهده بگیرد. و آن آگاه کردن دو کانون دیگر نسبت به وظایفشان است، به خصوص خانواده. این آگاهی بخشی خود می تواند خیلی راهگشا باشد. البته باید دستورالعمل هایی برای پایگاه های بسیج تهیه شود تا بی گدار به آب نزنند.

نکته آخر نیز خطاب به مجموعه های تربیتی خودمان…
نمی توان منتظر ماند که مدرسه خود را اصلاح کند و خانواده جایگاه خود را بشناسد. باید ورود کرد و تا مدتی سه برابر وظیفه کار کرد.

 

سید عابد حسینی – قرارگاه فرهنگی تربیتی حنفا

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

instagram takipci kasma instagram takipci kasma